<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar/6461251414119513415?origin\x3dhttp://tokohtokohusahawan.blogspot.com', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
Tokoh Usahawan


Senarai Tokoh!

Rangkaian
Keterbukaan menganbil risiko
Berpandangan terbuka
Belajar daripada kegagalan
Berwawasan
Prihatin dan pemerhati
Berorientasikan keuntungan
Berorientasikan pasukan
Proaktif
Biografi usahawan terpilih


Friday, 13 November 2015


Rangkaian adalah peralatan perniagaan yang memainkan peranan penting untuk kejayaan usahawan. Sekiranya usahawan mempunyai rangkaian yang baik untuk pengguna luaran dan dalaman, ia akan menjadi mudah untuk usahawan memperolehi kelebihan terhadap peluang perniagaan dan menyelesaikan masalah mengenai perniagaan mereka. Hubungan rangkaian yang baik membolehkan mereka mendapatkan sokongan dan kerjasama dari lingkaran rangkaian. Oleh itu, setiap usahawan perlu membina kemahiran rangkaian, kerana ia akan menjadi pemangkin kepada pencapaian sasaran dan objektif perniagaan. Terdapat dua jenis rangkaian iaitu rangkaian rasmi dan rangkaian tidak rasmi.
            Ciri yang besar bagi usahawan yang berjaya ialah mereka sentiasa mempunyai rangkaian antara satu sama lain. Ramai sasterawan semasa bekerjasama dengan usahawan menyokong hujah bahawa rangkaian keusahawanan adalah faktor penting dalam menjayakan usaha keusahawanan baru. Walau bagaimanapun, baru-baru ini dua empirikal kajian penerokaan mendedahkan bahawa satu set usahawan serta satu set penasihat utama kepada usahawan tidak menduduki kepentingan rangkaian kepada kejayaan usaha keusahawanan baru kepada semua.Tidak semua orang akan melompat pada peluang yang ada untuk menggunakan produk baru dan perkhidmatan, dan beberapa masih tidak akan menerima pakai walaupun selepas banyak maklumat menarik. Jadi rangkaian usahawan bukan sahaja untuk mencari pelanggan, tetapi juga untuk bertemu orang lain yang berkongsi minat dan keinginan mereka dan yang boleh membantu mereka pergi lebih jauh.
            Ramai orang mencari keselesaan dalam simpati. Kawan-kawan, rakan-rakan dan jiran-jiran gembira untuk mengadu dengan anda tentang "kelembapan global," permintaan yang kurang, atau persaingan yang tidak adil, tetapi yang tidak akan meningkatkan garis bawah. Apa yang usahawan berjaya lakukan? Mereka merujuk kepada mentor yang mempunyai lebih banyak pengalaman dan rangkaian yang luas untuk mendapatkan nasihat berharga. Ciri-ciri utama usahawan berjaya adalah mempunyai kebolehan rangkaian itu, termasuk lebih merujuk kepada mentor yang berpengalaman.
            Contoh usahawan yang mempunyai rangkaian yang hebat ialah Datin Mina yang berasal dari Ipoh, Perak. Pada usia 17 tahun beliau dihantar oleh ayahnya ke United Kingdom bagi belajar di sebuah sekolah di Belfast, Ireland. Beliau kemudian menyambung pelajaran dalam jurusan System Engineering di University of Leeds, London. Datin Mina bercita-cita menyertai NASA selepas beliau tamat belajar.Ketika tinggal di England, setiap hujung minggu Datin Mina pergi ke Convent Garden di London.Di situ terdapat sebuah kedai The Body Shop.Beliau sering mengunjungi kedai itu bagi membeli barangan sendiri dan untuk teman-temannya. Beliau bukan saja meminati pelbagai produk yang ada di sana malah menyukai segala aktiviti kempen yang dianjurkan The Body Shop. Apabila pulang ke Malaysia, Datin Mina masih terus memesan barangan keluaranThe Body Shop daripada rakan-rakannya yang berkunjung ke London.Kerana minatnya yang mendalam, beliau merancang dan berusaha membawa produk tersebut ke Malaysia.
Datin Mina akhirnya berjaya mendapat hak francais bagi mengedar dan menjual barangan The Body Shop melalui syarikatnya, Rampai Niaga Sdn. Bhd. Kedai pertamanya dibuka pada 8 Disember 1984 di Yow Chuan Plaza, Kuala Lumpur.Pada masa itu, Datin Mina belum mempunyai pengalaman menjalankan perniagaannya. Perniagaan The Body Shop dimulakan bersama rakan kongsinya, Mariam Tun Sulaiman. Wanita itu adalah isteri kepada rakan suaminya.Puan Mariam pada waktu itu adalah usahawan Amway yang berjaya.Di kedai mereka, Datin Mina menguruskan aktiviti dagangan manakala Puan Mariam menguruskan hal ehwal perhubungan awam.Perniagaan mereka berkembang dengan pesat dan mendapat sambutan yang amat menggalakkan.

Hal ini dapat menjelaskan lagi bahawa Datin Mina merupakan usahawan yang bijak mencari rangkaian demi memperluaskan dan menjayakan perniagaannya sendiri.Beliau sedar bahawa rakannya Puan Mariam merupakan seorang usahawan yang telah mempunyai pengalaman sedia ada dalam bidang tersebut dan pastinya Puan Mariam ini telah mempunyai ramai kenalan dalam bidang perniagaan. Oleh yang demikian jika Datin Mina mempunyai kerjasama dengan Puan Mariam pasti perniagaan barangan The Body Shop ini akan berkembang maju.


21:41